Osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Alanurmon koulu toteuttaa nettiin Suomi 100 -juhlakalenterin, jossa jokaiselle itsenäisyyden vuodelle on oma luukkunsa. Ensimmäinen luukku avautuu 29.8.2017 esitellen lyhyesti Suomen ensimmäistä itsenäistä vuotta eli vuotta 1918.

Juhlakalenterin ensimmäinen luukku avautuu netissä 29.8. ja joka päivä tulee nähtäville yksi luukku lisää 6.12.2017 saakka . Sata luukkua – sata vuotta!

Luukkujen sisällön suunnittelevat ja toteutuksen kuvaavat 4.-6.lk:n oppilaat.

Käytössä on Green Screen -taustakangas, joka mahdollistaa taustalle sijoitettavat kyseiselle vuodelle ajoittuvat kuvat tai videot. Kamerana käytetään koulun iPad Pro -tablettia. Lähteinä käytetään monipuolisesti sekä painettuja että digitaalisia materiaaleja Suomen itsenäisyyden historiasta.

Luukuista koostetaan dokumenttielokuva, joka esitetään itsenäisyyspäivänä 2017.

Esittelyvideo

Juhlakalenterin konkreettinen tekeminen alkoi tammikuussa 2017 orientoitumisella aiheeseen ja tekemällä esittelyvideo. Sisällön suunnittelu ja käsikirjoittaminen sujui kuudesluokkalaisilta alkukankeuksien jälkeen hyvin ja kuvauksissa ei kovin kauaa mennyt.

Videon editoi pääosin Mari Alakoskela, joka osoitti tehneensä hommaa ennenkin. IMovie on iPadin helppokäyttöinen

Mainosvideon tuotantoryhmä:

Käsikirjoitus ja esiintyjät: 6. luokka
Kuvaus: Marko Kivimäki (opettaja)
Avustaja: Inka-Maria Ylitalo
Juontajat: Mari Alakoskela ja Ella Nyrhinen