Alanurmon koulussa on kolmen vuoden perinne joulukalenterin tekemisessä nettiin. Oppilaat ovat tehneet erilaisia videoesityksiä luukkuihin ja tietynlaista rutiinia on kertynyt paitsi sisällöntuottamisesta myös käsikirjoittamisesta ja teknisestä toteutuksesta. Ipadit ja iMovie ovat tulleet tutuksi ja oppilaskeskeisesti käyttöön.

Juhlakalenteriin koulun neljäs,- viides-, ja kuudesluokkalaiset ovat tehneet töitä tammikuusta 2017 lähtien. Tukea toimintaan saatiin Etelä-Pohjanmaan liiton avustuksesta, jonka turvin kuudesluokkalaiset kävivät Tampereen Vapriikissa tutustumassa näyttelyihin kalenteri mielessä. Tammikuun lopusta lähtien oppilaat ovat käyttäneet luukkuihin liittyvään työhön 2-3 tuntia viikossa. Huhtikuusta lähtien kuvauksien alettua osalla oppilasta aikaa meni huomattavasti enemmänkin.

Työ organisoitiin siten, että yhdelle oppilasryhmälle tuli yksi vuosikymmen työn alle. Kuudesluokkalaiset hoitivat itsenäisyyden alun vuoteen 1938 asti, 4.-5. luokka selvitteli sotavuodet vuoteen 1950 saakka, kuudesluokkalaisilla oli vastuu 1950 -luvusta ja 4.-5. luokalla 1960- ja 1970 -luvusta. Kuudesluokkalaiset huolehtivat 1980 -luvun ja 1990 -luvun ja 2000 -luvun ensimmäisen vuosikymmenen tilanteista otti selkoa 4.-5. luokka. Kuudesluokkalaisilla jäi vielä 2010 -luku.

Tekijöitä on neljännellä luokalla kahdeksan, viidesluokkalaisia on 15 ja kuudesluokkalaisia 13. Yhteensä siis 36 oppilasta, joiden kätten työtä pääsee koko kansa elokuun lopulta lähtien todistamaan. Opettajina 4.-5. -luokkalaisia on ohjannut Ville-Juhani Nivasalo ja kuudesluokkalaisia Marko Kivimäki.

29.8.2017 avautui ensimmäinen luukku ja tapahtumaa juhlistettiin Suomi 100 -lipulla, tulevaisuuden kuusen istuttamisella ja Suomi 100 -karkeilla.

Alanurmon koulu

Suomi 100 - Juhlakalenteri